Google Ads Training
در واقع گوگل ادوردز جایی است که شرکت های مختلف سعی میکنند توسط آن برای کلمه کلیدی مورد نظر خود در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند البته با پرداخت هزینه. ادوردز مانند مناقصه عمل میکند، شرکت های مختلف برای هر کلیک میزان مشخصی پول پیشنهاد میکنند ولی اینطور نیست که همیشه بالاترین پیشنهاد برنده مناقصه باشد! گوگل در کنار مبلغ پیشنهادی، فاکتورهای کیفیتی را هم بررسی میکند و بر اساس آن برنده را انتخاب میکند.
وقتی شروع به استفاده از گوگل ادوردز کنید مطمئناً بیشتر و بیشتر جذب آن خواهید شد ولی باید مراقب باشید: گوگل ادوردز ساده به نظر می آید ولی کار با آن راحت نیست! و نیاز به تجربه و اطلاعات کافی دارد. خیلی از شرکت ها به دلیل نداشتن اطلاعات و تجربه وارد آن شده و مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست میدهند. در این مقاله که آموزش گوگل ادز هست راهنماییتان میکنیم که از کجا و چطور شروع کنید.
فقط 3 اصل را همیشه به یاد داشته باشید و رعایت کنید:
1. پول زیادی خرج نکنید: سعی کنید در ایتدا بودجه محدودی برای این کار در نظر بگیرید مثلاً 200.000 تومان یا حتی کمتر!
2. کار را پیچیده نکنید: وارد ادوردز که میشوید مشاهده خواهید کرد که آپشن های زیادی دارد و ممکن است کمی سردرگم شوید. سعی کنید بدون درگیر شدن با همه آپشن ها به طور ساده فقط یک تبلیغ ایجاد کنید.
3. صبور باشید: تقریباً 99% افرادی که در پول خود را در گوگل ادوردز از دست میدهند یا خیلی زود کار را نیمه تمام رها میکنند و یا مقدار زیادی از پول خود را در زمان خیلی کم مصرف میکنند. پس صبور باشید کمی زمان میبرد تا کمپین تبلیغاتتان در گوگل جواب دهد.
آشنایی با برخی اصطلاحات رایج در گوگل ادوردز
Keyword (کلمه کلیدی): کلمه یا عبارتی است که کاربر با سرچ کردن آن در گوگل تبلیغ شما را خواهد دید. در واقع تبلیغات شما تنها برای کلمات کلیدی که انتخاب میکنید در گوگل نمایش داده میشود.
Click (کلیک): گوگل تعداد کلیک هایی که بر روی تبلیغ شما شده است را کنترل میکند و هزینه را بر حسب آن ها حساب میکند.
Impression : تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما به کاربران نمایش داده شده است.
CTR (نرخ کلیک): اگر تعداد کلیک ها را بر تعداد impression ها تقسیم کنید نرخ کلیک به دست می آید. هر چه نرخ کلیک بالاتر باشد بهتر است و به این معنی است که تبلیغات شما موفقیت آمیز بوده است.
CPC (هزینه هر کلیک): روش محاسبه هزینه توسط گوگل که بر مبنای هر کلیک میباشد و این هزینه در نهایت ممکن است از میزان پیشنهادی شما برای هر کلیک حتی کمتر هم باشد چون همانطور که گفتیم گوگل فاکتورهای کیفیتی و همچنین مبلغ پیشنهادی رقبا را هم در نظر میگیرد. مثلاً اگر پیشنهاد همه رقیبانتان برای کلمه کلیدی مورد نظر شما کمتر از مبلغ پیشنهادی شما باشد گوگل به همان میزان هزینه تان را کم میکند.
Quality score (امتیاز کیفیت): گوگل با توجه به وضعیت سئو سایت شما و میزان ارتباطش با تبلیغی که میخواهید بدهید و همچنین با توجه به نوع عنوان و توضیحات تبلیغ به آن امتیاز میدهد که این امتیاز هم بر روی کمتر شدن هزینه تبلیغتان تأثیر زیادی دارد. هر چه این امتیاز بالاتر باشد هزینه هم پایین تر خواهد آمد.
گوگل فقط به دنبال نمایش دادن تبلیغات با بالاترین رقم پیشنهادی نیست چون ممکن است که آن ها اصلاً تبلیغات خوبی نباشند در واقع هدف گوگل فقط کسب درآمد از این تبلیغات نیست بلکه فاکتور اصلی همچنان رضایت کاربر است. به همین دلیل است که گوگل امتیاز کیفیت را هم مد نظر قرار میدهد تا تبلیغاتی مرتبط و باکیفیت به کاربر نمایش داده شود.
Conversion rate (نرخ تبدیل): نرخ تبدیل کاربر به مشتری میباشد. تمام این کارها در نهایت باید منجر به خرید و تبدیل کاربر به مشتری شود.
البته منظور از خرید در واقع عملیاتی است که شما مدنظر دارید تا کاربر در نهایت آن را انجام دهد. مثلاً ثبت نام در سایت و یا ورود اطلاعات خاص توسط کاربر میتواند برخی از این اهداف و عملیات ها باشد.
بسیاری از شرکت ها میلیون ها سرمایه خود را در تبلیغات کلیکی گوگل از دست میدهند زیرا بدون برنامه ریزی و با کارآیی پایین بودجه خود را مصرف کرده اند.
فرض کنید 10 کمپین مختلف تبلیغاتی برای کلمات کلیدی مختلف دارید که هر کدام روزانه 40.000 تومان بودجه اختصاصی دارند اگر همینطور بدون برنامه فقط برای 1 ماه این کمپین ها ادامه داشته باشند در نهایت مجبور به پرداخت 12 میلیون تومان برای هر کدام خواهید بود!
اینجاست که نرخ تبدیل اهمیت پیدا میکند در واقع باید تبلیغات شما به سرعت باعث افزایش مشتری و فروشتان شود تا سرمایه رفته به سرعت برگردد.
حالا که کمی با گوگل ادوردز و کارآیی آن آشنا شدیم میرویم سراغ ایجاد اکانت در آن و شروع کار:
مرحله 1: ثبت نام در گوگل ادوردز
کاملاً ساده است:
کافیست سایت Google AdWords را باز کرده و روی دکمه Start now کلیک کنید.
سپس ایمیل خود (ترجیحاً جی میل باشد) و همچنین آدرس سایتتان را وارد میکنید و به این ترتیب اکانت ادوردزتان ایجاد میشود. سپس گوگل از شما میخواهد که اولین کمپین ادوردز را ایجاد کنید.
مرحله 2: محاسبه بودجه
برای اینکه بدانید چه مقدار بودجه باید صرف ادوردز بکیند که متضرر نشوید باید فرآیند خرید را از آخر به اول بررسی کنید. مثلاً فرض کنید شما خدمات طراحی سایت ارائه میکنید و هر پکیج طراحی سایت به ارزش 800.000 تومان میباشد و از این 800.000 تومان، شما به میزان 400.000 تومان بر روی هر پکیج سود میبرید. این 400.000 تومان در واقع سود شما از هر فروش میباشد.
در اینجا نرخ تبدیل شما درصد کسانی است که واقعاً پکیج را سفارش داده و میکنند. اگر از بین 1000 نفری که صفحه فروش را میبینند 10 نفر خرید کنند آنگاه نرخ تبدیل 1% خواهد بود.
مایلید چه مقدار از درآمد هر فروش را به گوگل بدهید؟
اگر سود شما از هر فروش مثلاً 280.000 تومان باشد پس دادن 30% آن به گوگل به نظر منطقی می آید. حالا برای محاسبه حداکثر CPC تان باید از این فرمول استفاده کنید:
ماکسیمم CPC = سود شما x کمیسیون گوگل x نرخ تبدیل شما
در مثالی که زدیم ماکسیمم CPC برابر است با:
280.000x 0.3x 1% = 840
یعنی برای هر کلیک در تبلیغات ادوردز میتوانید 840 تومان مصرف کنید و همان 280.000 تومان سود را به ازای هر فروش داشته باشید (با فرض اینکه نرخ تبدیل یکسان باقی بماند).
در تعیین ماکسیمم CPC و بودجه روزانه برای تبلیغات کلیکی گوگل یک تصور اشتباه وجود دارد: که هرچه تعداد کلیک ها بیشتر باشد بهتر است.
این درست نیست.
برای شروع تعداد کمی کلیک هم کافیست. در ابتدا اگر روزانه تنها تعداد 20 کلیک هم داشته باشید خوب است.
مرحله 3 : انتخاب کلمه کلیدی
حالا که میدانید برای هر کلمه کلیدی چقدر میخواهید هزینه کنید وقت آن رسیده است که کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید. برای این کار از Google keyword planner میتوانید استفاده کنید.خودتان را به جای مشتری بگذارید و از جانب مشتری فکر کنید. اگر مثلاً به دنبال خدمات طراحی سایت بودید چه چیزی را در گوگل سرچ میکردید؟
همان عبارتی که به ذهنتان میرسد را در keyword planner وارد کنید.
حتی میتوانید دسته بندی محصولتان را مشخص کنید و همینطور تعیین کشور و زبان هم یادتان نرود(در قسمت Targeting).
بعد از وارد کردن کلمه کلیدی و انجام این تنظیمات دکمه Get ideas را کلیک کنید. با این کار لیستی از کلمات کلیدی پیشنهادی به همراه میزان جستجو شدنشان در ماه در منطقه ای که انتخاب کردید و میانگین CPC نمایش داده خواهد شد.
در اینجا با توجه به میزان جستجو شدن کلمه و CPC آن کلمه ای که مناسب تر میباشد را انتخاب کنید. البته قبل از انتخاب حتمی کلمه کلیدی باید وضعیت رقابت را هم چک کنید.
مرحله 4: بررسی وضعیت رقابت
چک کردن رقبا و تبلیغات آن ها باعث میشود که بفهمید وضعیت رقابت و میزان کیفیت تبلیغات رقیبانتان چقدر است. همانطور که گفتیم گوگل به کیفیت هم اهمیت میدهد و امتیازی برای آن در نظر میگیرد بنابراین چک کردن رقبای موفق باعث میشود بدانید تبلیغتان در چه سطحی باید باشد تا به موفقیت برسد.
نکته: یک مسئله ای که باید در تبلیغات کلیکی گوگل رعایت کرد استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر در متن تبلیغ میباشد. با اینکار گوگل امتیاز بیشتری برای مرتبط بودن تبلیغتان با آن کلمه کلیدی در نظر میگیرد.
مرحله 5: داشتن صفحه فرود مناسب
شما پول پرداخت میکنید تا بیشتر دیده شوید و ترافیک بیشتری برای سایتتان ایجاد کنید. ولی اینکه این ترافیک ورودی تبدیل به مشتری شده و باعث افزایش نرخ تبدیلتان شود دست شماست.
به این معنی که اگر صفحه فرود یا landing page شما نامناسب باشد کاربر جذب آن نشده و از آن خارج میشود. به این ترتیب نرخ تبدیلتان پایین می آید و باعث از دست رفتن پولتان میشود.
پس قبل از شروع تبلیغات اطمینان حاصل کنید که صفحه فرودتان استاندارد بوده و باعث جذب کاربر میشود.
سعی کنید این 4 نکته را در طراحی صفحه فرود رعایت کنید:
• طراحی ساده: صفحه فرود را پر از انیمیشن و ویدئو و تصاویری نکنید که لود شدن آن ها طول میکشد.
• هدر و عنوان مشخص در صفحه: عنوان اولین چیزی است که کاربر میبیند و میخواند پس بهتر است عنوانی مناسب و جذاب انتخاب کنید.
• نوشتن به زبان ساده: مطلبی که در صفحه فرود قرار میدهید پیچیده نکنید سعی کنید متن آن قابل فهم و ساده باشد.
• استفاده از لیست ها، تصاویر و عناصر بصری: به یاد داشته باشید که بیش از حد نباشد چون همانطور که گفتیم سرعت لود صفحه را پایین می آورد. این عناصر باید به فهم مطلب کمک کنند نه اینکه تنها هدفی باشند برای جلب توجه کاربر.
خوب بعد از طراحی درست landing page میرویم سراغ مراحل دیگر ایجاد تبلیغمان.
مرحله 6: ایجاد اولین کمپین
بعد از تعیین بودجه روزانه نوبت میرسد به مشخص کردن لوکیشن. اگر هدف کسب و کارتان فقط داخل ایران است، ایران را انتخاب کنید و از قسمت networks گزینه display network را غیرفعال کنید چون فقط میخواهید که تبلیغ شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود نه در سایت های دیگر.
سپس کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید و میزان مبلغ پیشنهادی خود را تعیین نمایید که به آن اصطلاحاً bid میگویند.
مرحله 7: نوشتن متن تبلیغ
نکاتی که باید در نوشتن متن تبلیغ رعایت کنید:
دقیق و مشخص بودن: تعداد کاراکترها برای نوشتن تبلیغ محدود است و نمیتوانید متنی طولانی برای تبلیغ خود قرار دهید پس بهتر است متن کوتاه و در عین حال هدفمند و دقیق باشد. سعی کنید به تفاوت ها و امتیازات خودتان نسبت به رقبا فکر کنید و به این مزایا در متن تبلیغ به نحوی اشاره کنید.
داشتن فراخوان عملیاتی: سعی کنید در متن خود یک فراخوان عملیاتی (call to action) قرار دهید جون اینکار باعث تعامل بیشتر کاربر و تعداد کلیک های بیشتر میشود. در واقع بهترین کار این است که از کاربر بخواهید کاری را انجام دهد. بدون یک فراخوان عملیاتی مشخص و مناسب ممکن است نرخ کلیک تبلیغتان پایین بیاید.
URL : عامل مهم دیگر URL نمایش داده شده در تبلیغ یا همان display URL میباشد، یعنی همان لینک سبز رنگی که در پایین عنوان تبلیغ قرار دارد. این لینک را خودتان تعیین میکنید و هر چیزی میتواند باشد ولی باید دامنه آن با دامنه صفحه فرودتان یکسان باشد. همیشه سعی کنید از کلمه کلیدی خود در این URL استفاده کنید تا تأکید بیشتری بر روی آن ایجاد شود.
نکته: حتماً http را از اول URL نمایشی حذف کنید تا جای بیشتری برای قرار دادن کلمه کلیدی داشته باشید.
خوب حالا بیایید قسمت ها مختلف تبلیغ را به طور خلاصه با هم مرور کنیم:
- هدر یا عنوان
مثلاً طراحی سایت حرفه ای با تخفیف ویژه
- Display URL
با فرض اینکه کلمه کلیدی طراحی سایت حرفه ای باشد و با حذف http
- متن تبلیغ:
باید توضیحتان تنها در 2 خط باشد. مثلاً:
طراحی سایت حرفه ای در کمترین زمان و با بهترین هزینه همراه با قالب های اختصاصی و نمونه کارهای قوی و متنوع.
ولی هنوز یک چیزی کم دارد: CTA یا همان فراخوان عملیاتی
که ای CTA در مثال ما میتواند این عبارت باشد: مشاهده نمونه کارها در سایت
خوب بعد از کامل شدن متن تبلیغ دکمه save را بزنید و ادامه دهید.
مرحله 8: تصحیح جزئیات
بعد از ذخیره کردن صفحه داشبودر شما باز میشود. در ابتدا کمپین ایجاد شده را در حالت متوقف یا pause قرار دهید.
با کلیک بر روی کمپین ایجاد شده میبینید که گوگل به طور اتوماتیک یک ad group برای آن ایجاد کرده است. ad group ها برای کمپین های تبلیغاتی بزرگ با تعداد زیادی کلمه کلیدی استفاده میشوند تا بتوانید کلمات کلیدی مرتبط را گروه بندی کرده و هر کدام را در گروه مربوط به خود قرار دهید تا بتوانید آن ها را راحتتر مدیریت کنید.
با کلیک بر روی ad group و وارد شدن در آن کلمه کلیدی خود را خواهید دید.
بر روی کلمه کلیدی تان کلیک کنید و آن را در حالت phrase match قرار دهید. معمولاً گوگل به طور اتوماتیک کلمه کلیدی را در حالت broad match قرار میدهد که خیلی کلی است و کلمه کلیدی تان به هر شکلی که توسط کاربر سرچ شود نمایش داده خواهد شد و ممکن است برای جستجوهای بی ربط هم تبلیغ شما به کاربر نشان داده شود.
Phrase match یعنی اگر در جستجوی کاربر عبارت "طراحی سایت حرفه ای" موجود باشد تبلیغ شما نشان داده میشود. مثلاً "طراحی سایت حرفه ای در تهران". ولی اگر به این شکل سرچ شود: "طراحی سایت در تهران به صورت حرفه ای" دیگر تبلیغتان نمایش داده نمیشود.
حالت دیگری هم وجود دارد به نام exact match که این حالت خیلی هدفمند و محدود است زیرا تنها در صورت جستجو شدن خود کلمه کلیدی تبلیغ نمایش داده میشود. یعنی فقط خود عبارت نه چیزی کمتر و نه بیشتر.
معمولاً phrase match میتواند گزینه خوبی باشد زیرا هم شامل کلمه کلیدی شما میشود و هم در صورت اضافه شدن کلمه یا عبارتی به ابتدا و انتهای آن باز هم تبلیغ نمایش داده میشود. اگر کاربر عبارت "خدمات طراحی سایت حرفه ای" را سرچ کند تبلیغ شما نمایش داده خواهد شد که دقیقاً هم مرتبط با خواسته و نیاز کاربر است.
البته توصیه میشود در ابتدا برای مدتی کوتاه کلمه کلیدی را در حالت broad match قرار دهید تا اصلاً ببینید که کاربران چه چیزهایی را در این زمینه سرچ کرده اند به این ترتیب میتوانید از بین آن ها حتی کلمات کلیدی جدید در رابطه با کار خود پیدا کنید.